Πληθαίνουν τα περιστατικά ψηφιακών παρενοχλήσεων σε YouTube ή facebook

Αντιμέτωποι με φαινόμενα «ηλεκτρονικής διαπόμπευσης» βρίσκονται όλο και πιο συχνά το τελευταίο διάστημα μαθητές και εκπαιδευτικοί από όλες τις βαθμίδες της Εκπαίδευσης. 

Η πλέον διαδεδομένη μορφή «διαπόμπευσης» είναι το ανέβασμα στο YouTube δυσφημιστικών βίντεο που έχουν τραβηχτεί με κινητό τηλέφωνο την ώρα του μαθήματος ή εκτός των αιθουσών διδασκαλίας, καθώς και η ανάρτηση ανάρμοστων σχολίων στο facebook από μαθητές για άλλους μαθητές. 

Ήδη, τρεις στους δέκα εκπαιδευτικούς (32%) δηλώνουν ότι έχουν αντιμετωπίσει στο σχολείο κάποιο ζήτημα ψηφιακής παρενόχλησης, ψηφιακού εκφοβισμού ή ακόμα και συκοφαντικής δυσφήμησης. Πρόκειται για περιστατικά που εκδηλώνονται κυρίως κατά την επικοινωνία μαθητών με άλλους μαθητές μέσω κινητού τηλεφώνου, facebook ή άλλης διαδραστικής πλατφόρμας. 

Τα στοιχεία αυτά ανέδειξε πρόσφατη κλειστή έρευνα (μέσω ερωτηματολογίου) της Δράσης Ενημέρωσης Saferinternet.gr του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου. Η έρευνα διενεργήθηκε το διάστημα από 10/5/2011 έως 25/9/2011 και έλαβαν μέρος συνολικά 2.319 εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων Εκπαίδευσης, από όλη την Ελλάδα. 

Ειδικότερα, από τα στοιχεία της έρευνας (σχετικά με συμπεριφορές ανάρμοστης χρήσης του Διαδικτύου ή του κινητού τηλεφώνου από τους ανηλίκους) προέκυψαν ακόμα και απειλές κατά των εκπαιδευτικών. 

Από το σύνολο των εκπαιδευτικών που απάντησαν στο ερωτηματολόγιο, 16% ανησυχεί πάρα πολύ, 14% πολύ και 27% αρκετά, σχετικά με τη διαδικτυακή δημοσίευση από μαθητές δυσφημιστικών σχολίων που τους αφορούν ή βλάπτουν την προσωπική τους ζωή και θίγουν την επαγγελματική τους φήμη (π.χ. γελοιοποίηση στο YouTube, ανάρτηση ανάρμοστων σχολίων στο facebook). 

Στο ερώτημα, «γιατί όλο και περισσότερα παιδιά κάτω των 13 ετών δημιουργούν προφίλ στο facebook, δίνοντας ψευδή στοιχεία για την ηλικία τους και παραβιάζοντας τους όρους του ιστοχώρου;», 82% των εκπαιδευτικών ανέφερε ως κύριο λόγο «επειδή οι φίλοι τους έχουν προφίλ»! Από το 72% των εκπαιδευτικών αναφέρθηκε πως «οι γονείς δεν γνωρίζουν – δεν ελέγχουν τι κάνει το παιδί τους στο Διαδίκτυο», 52% είπε ότι είναι «ελλιπής ο έλεγχος από το ίδιο το facebook» και 42% απάντησε ότι «οι γονείς δεν διαβάζουν τους όρους χρήσης πριν επιτρέψουν στα παιδιά τους να επισκεφθούν κάποιο ιστοχώρο». Επίσης, από τις απαντήσεις των εκπαιδευτικών προέκυψε ότι 3 στους 10 μαθητές δεν σέβονται την απαγόρευση της χρήσης του κινητού τηλεφώνου μέσα στις σχολικές τάξεις. 

Προτεινόμενες ερωτήσεις για συζήτηση: 

  • Τα στοιχεία της έρευνας αφορούν την Ελλάδα. Πιστεύετε ότι η κατάσταση στην Κύπρο είναι διαφορετική; 
  • Τι σας προκαλεί το ενδιαφέρον στο κείμενο; Σχολιάστε τα αποτελέσματα της έρευνας. 
  • Ποιες είναι οι μορφές της ηλεκτρονικής διαπόμπευσης;  Πώς μπορούν να επηρεάσουν τη ζωή κάποιου, είτε μαθητή είτε  εκπαιδευτικού; Πώς μπορεί να επηρεάσουν τη ζωή του θύματος και του θύτη; Σκεφτείτε κάποιο υποθετικό σενάριο που θα μπορούσε να συμβεί, αν αυτό σας βοηθά. Για παράδειγμα: μαθητές γυρίζουν  βίντεο άλλους μαθητές που χορεύουν την ώρα του μαθήματος. Το βίντεο ανεβαίνει στο YouTube. Ποιες μπορεί να είναι οι συνέπειες για τους μαθητές και ποιες για τον εκπαιδευτικό; Πώς επηρεάζει τη διαδικτυακή φήμη του καθενός; 
  • Τι είναι το χειρότερο που μπορεί να συμβεί σε μια περίπτωση ηλεκτρονικής διαπόμπευσης;
  • Ποια είναι η άποψή σας για τη λήψη βίντεο και φωτογραφιών στην τάξη; Ποια προβλήματα  μπορεί να προκύψουν; 
  • Πώς μπορείτε να αντιμετωπίσετε φαινόμενα διαδικτυακού εκφοβισμού; 

Πηγή: http://www.tanea.gr/ellada/article/?aid=4670003