Διαγωνισμός συγγραφής παραμυθιού


Μέσα από τη διαδικασία συγγραφής του παραμυθιού ή της ιστορίας προωθείται η φαντασία, η δημιουργικότητα, η συνεργασία, η συγγραφή. Για να δημιουργήσουν το παραμύθι τους οι μαθητ¬ές, θα βοηθήσει το να συζητηθεί στην τάξη το παραμύθι ως λογοτεχνικό είδος. Ο/Η  εκπαιδευτικός μπορεί να βοηθήσει, συζητώντας και αναλύοντας τα χαρακτηριστικά του παραμυθιού και τους τρόπους συγγραφής παραμυθιών, και να στηρίξει τους μαθητές να χρησιμοποιήσουν το παραμύθι ως μέσο, για να στείλουν μηνύματα και να προβληματίσουν. Το παραμύθι μπορεί να αποτελέσει το μέσο μετάδοσης των ιδεών και των συναισθημάτων τους, να γίνει αφορμή για να αναζητήσουν πληροφορίες σχετικά με  θέματα που αφορούν στο διαδίκτυο, αλλά και να μοιραστούν τις διαδικτυακές τους εμπειρίες.
Ιδέες και εργαλεία για καλύτερη διοργάνωση διαγωνισμού παραμυθιού ή μαθημάτων για την ασφάλεια στο διαδίκτυο:
 
  1.  Για να οργανώσετε καλύτερα τα μαθήματά σας για τη συγγραφή παραμυθιού, ίσως να σας φανεί χρήσιμο να διαβάσετε κάποιο σχετικό παραμύθι. 
  • Μπορείτε να διαβάσετε τα παραμυθάκια του Κυπριακού Κέντρου Ασφάλειας στο Διαδίκτυο – CyberEthics. Πρόσβαση από την ιστοσελίδα www.cyberethics.info  επιλέγετε Παιδιά και έπειτα Παραμύθια 
     
  • ​Ένα παραμύθι που προτείνεται για ανάγνωση με τους μαθητές είναι Η φάρμα του διαδικτύου (Βερόνικα Σαμαρά, Γεώργιος Κορμάς ·εικονογράφηση Ανδριάνα Ρούσσου. - 1η έκδ. – Αθήνα). Το βιβλίο περιλαμβάνει πέντε ιστορίες που διαδραματίζονται σε μια φάρμα ζώων, με τα ζώα και τα παιδιά που ζουν στη φάρμα να έρχονται σε επαφή με σημαντικά θέματα ασφάλειας στο διαδίκτυο. Μια ιδέα είναι να επιλέξετε κάποια από τις ιστορίες του παραμυθιού, να τη διαβάσετε και να την αναλύσετε, και ακολούθως τα παιδιά να δημιουργήσουν το παραμύθι τους ως μια άλλη περιπέτεια των παιδιών και των ζώων της φάρμας. 
  1. Μια άλλη ιδέα, για να δώσετε έμπνευση στα παιδιά να γράψουν τα παραμύθια τους, είναι να δουν κάποιο βίντεο με θέμα το διαδίκτυο ως αφόρμηση. Για παράδειγμα, τα βίντεο του Funmoods' OnlineSafetyKit - LittleRedRidingMood διηγούνται την ιστορία της Κοκκινοσκουφίτσας στον ψηφιακό κόσμο. Τα βίντεο είναι στα αγγλικά, αλλά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τη μετάφραση, για να κάνετε εσείς την αφήγηση. Παρόμοιας λογικής είναι και το παρακάτω βίντεο μαθητών από μαθητικό διαγωνισμό. Αφού συζητήσετε τα βίντεο και τις καταστάσεις που περιγράφονται, οι μαθητές μπορούν να μεταφέρουν κλασικά παραμύθια στη σύγχρονη εποχή, θίγοντας θέματα ασφάλειας στο διαδίκτυο. Ένα άλλο παράδειγμα είναι δύο βίντεο που αναπτύχθηκαν στο πλαίσιο προώθησης μαθητικού διαγωνισμού που διοργάνωσε η Cyta και τα οποία μεταφέρουν παλιές ιστορίες μέσα από τον σύγχρονο διαδικτυακό κόσμο της πληροφορίας και της επικοινωνίας
    Σύνδεσμοι για τα βίντεο:
  1. Τα παραμύθια μπορούν να γίνουν και με τη βοήθεια ηλεκτρονικών εργαλείων. Υπάρχουν εξειδικευμένα λογισμικά, όπως το StorybookWeaver ή μπορείτε να χρησιμοποιήσετε κάποιο λογισμικό παρουσίασης όπως το PowerPoint στο οποίο μπορούν να εισαγάγουν τα παιδιά εικόνες και κείμενο, αφού βέβαια τους δείξετε πώς να το κάνουν αυτό. Θα πρέπει ασφαλώς να έχουν καταλήξει στην ιστορία του παραμυθιού, πριν να ξεκινήσουν να γράφουν.  
     
  2. Ένας εύκολος τρόπος να φτιάξουν τα παιδιά παραμύθια, χωρίς να χρειαστεί να τα εικονογραφήσουν, είναι μέσω της ιστοσελίδας  http://storybird.com,   η οποία διαθέτει μια μεγάλη συλλογή από έτοιμες εικόνες. 
    Αφού συζητήσετε με τους μαθητές σας για θέματα ασφάλειας στο διαδίκτυο, οι μαθητές μπορούν να εμπνευστούν από έτοιμες εικόνες στο Storybird και να τις χρησιμοποιήσουν, για να δημιουργήσουν παραμύθια με θέματα σχετικά με την ασφάλεια στο διαδίκτυο. Τα παραμύθια είναι εύκολο να γίνουν στο Storybird. Χρειάζεται από πριν να μάθει ο εκπαιδευτικός πώς λειτουργεί το Storybird και να φτιάξει έναν λογαριασμό, για να χρησιμοποιήσουν οι μαθητές του ή να έχει ο κάθε μαθητής τον δικό του, για να αποθηκεύεται η εργασία τους (χρειάζεται λογαριασμός ηλεκτρονικού ταχυδρομείου). 
     
  3. Για μικρές τάξεις του Δημοτικού, μπορεί να γίνει από όλη την τάξη ή σε ομάδες ένα συνεργατικό παραμύθι. Αν τα παιδιά ξέρουν να πληκτρολογούν, με την κατάλληλη βοήθεια μπορούν να χρησιμοποιήσουν εργαλεία, για να δημιουργήσουν το παραμύθι μόνοι τους.
    Στο Γυμνάσιο μπορούν να γράψουν τα παραμύθια στα ελληνικά ή και στα αγγλικά. Για να τους δώσουμε περισσότερα κίνητρα, θα ήταν ενδιαφέρον να προωθηθούν τα παραμύθια που θα δημιουργήσουν οι μαθητές σε κάποιο κοντινό δημοτικό σχολείο.